Видавнича діяльність / 2010 / "Щоб світилася добром і щастям дитяча душа"

У методичних порадах, адресованих бібліотекарям, вихователям, батькам, пропонуються напрямки, теми та форми популяризації дитячої літератури на допомогу формуванню моральних цінностей у дітей та підлітків.


Укладач Л. В. Томків

Відповідальна за випуск Н. С. Новіцька

Комп’ютерний набір Т. І. Лось



     „Світ вступає в століття людини” у цих словах В. Сухомлинського віра в людину, в торжество людяності, людської моралі. Актуальність їх сьогодні незаперечна.
      Сучасна палітра напрямків морального виховання дітей широка. Вона складається з формування у дітей моральних ідеалів, гуманізму, почуття доброти, людяності, християнських чеснот, етичної поведінки, любові до близьких, батьків, до своєї Вітчизни.
      Охопити усі ці напрямки в рамках одного методичного посібника неможливо. Виходячи з потреб сьогодення розглянемо два напрямки морального виховання читачів – дітей в умовах бібліотеки, які сформуємо за такими розділами: „Дорожити Вітчизною” та „Школа доброти, любові і християнської етики”. Метою наших методичних порад є розробка не тільки комплексних форм роботи з читачами, а й головне – методика повсякденної роботи, яка повинна стати основою процесу морального виховання в бібліотеці за допомогою кращої літератури для дітей, популяризації народних традиціях та співпраці бібліотекаря і читача.
 
„... Ми колись зрозуміємо,
що допомогти людям бути
особистостями – значно важливіше,
ніж допомогти їм стати
математиками чи знавцями
французької мови або ще чогось...”
                                                      К. Роджерс
    Сучасна бібліотечна діяльність прагне до відновлення гуманістичної виховної функції, яка закладена, як головне завдання, в Національній доктрині розвитку освіти та культури в Україні. Основою виховної роботи з формування у дітей моральних ідеалів і принципів християнської етики, необхідна активізація формування таких рис особистості дитини як:
– духовність, мораль, етика;
– совість, співпережиття;
– доброта;
– християнські переконання та поведінка;
– любов до вітчизни та рідного краю.
    Бібліотечна діяльність книгозбірень з надважливого напрямку діяльності – формування духовно багатої особистості дитини та її моральних пріоритетів, які б базувалися на кращих моральних цінностях українців, повинна стати пріоритетом у щоденній роботі так і в майбутньому. Сьогодні все нагальнішою стає проблема оздоровлення моральних принципів у людських стосунках, формуванні найкращих рис українців з дитячого віку. Адже деградація моральних принципів особистості відчувається на рівні людських відносин, а також і в державі вцілому. З прикрістю, все частіше приходиться спостерігати за тенденцією до негативних змін у поведінці дітей у побуті, у шкільному середовищі, у стосунках з оточуючими, на дозвіллі та в інших обставинах. Це турбує всіх, хто опікується питаннями виховання дітей та проблемами дитинства взагалі. Неодноразово випадки жорстокої поведінки та аморальні вчинки підлітків, які ніяк не вписуються в рамки суспільної моралі, шокують свідомість пересічних українців. Вони стають предметом для обговорення у ЗМІ, на сторінках преси, відеосюжетів на телебаченні, викликають занепокоєння та дискусії у суспільстві, педагогічних та бібліотечних колах, серед батьків та вихователів.
    А тому виходу із ситуації, яка веде до відмирання людських цінностей, сформованих українцями багатьох поколінь в дитячому середовищі шукають всі. Наше бачення того, як бібліотеці для дітей долучитися до цієї важливої виховної роботи, ми намагаємося запропонувати бібліотекарям у наших методичних порадах „Моральні цінності українців – дітям”. Звичайно, дуже складний і суперечливий час ставить небезпечні проблеми не лише перед дорослими, але і перед дітьми.
Не кожна з них може витримати моральні, побутові, соціальні випробування та бездуховність, яка побутує в широких верствах підліткового життя юних українців.
    І що найбільше насторожує вчителів, вихователів, бібліотечних працівників та співробітників громадських організацій які опікуються проблемами дитинства, що такі прояви негативної, нехристиянської поведінки стають не рідкісними, а скоріше системою для значної частини підлітків та сучасних школярів. Не рідко нам доводиться проходити мимо зграї підлітків, які „смокчуть” пиво, чуємо їхній жаргон, густо приправлений матюками, дивимося у їхні бездушні обличчя, і... мимоволі виникає думка: „Яке майбутнє у них і в їхньої країни?” Зауваження ж зробити не кожен насмілиться...
    Хоча розуміємо, що перехідний вік тому і зветься перехідним, що переходить в іншу стадію, однак складається враження, що для багатьох нинішніх тінейджерів розвиток зупинився на стадії вуличних тусовок з пивом. Такі хмільні ватаги частенько стають вельми агресивними і починають становити серйозну соціальну загрозу. Вони іноді, безпричинно нападають на людей, з образами, принижують їх моральну гідність, завдаючи фізичного болю. Більшість людей воліє обходити зборища молодиків, озлоблених підлітків у транспорті, у дворі, на вулиці, боком. Складається враження, що якийсь зловісний інкубатор висиджує таких зухвалих підлітків, які хочуть лише одного – виплеснути свою агресію на когось.
Попри це, нам треба все ж таки якимось чином боротися з цим злом. Адже наша бездіяльність – це просто потурання йому. А що ж робити пересічним людям... Озброюватися? Ходити групами? Молитися Богу, щоб пронесло...? Запитань багато...
Прикро, що почастішали випадки жорстоких „розбірок” підлітків в середовищі ровесників, однолітків, які фіксуються на мобільних телефонах. А потім як „блокбастери” демонструються під дике улюлюкання і сміх, як великий героїчний вчинок. Це сприймається „тусівкою”, як великий успіх. У суспільстві почали все частіше з’являтися кримінальні скандали, що виникають на грунті дитячої порнографії, сексуальних домагань, сексуальної розбещеності та педофілії тощо.
Велику небезпеку для дітей створює безпритульність. Понад 30 тисяч безпритульних дітей знаходяться на українських вулицях. Розповсюдження набуло жебрацтво, соціальне сиріцтво (дітей без родин), релігійні секти, новітнє рабство, пов’язане з експлуатацією дітей як в Україні так і за кордоном, а також торгівля дітьми.
     Серед соціально несприятливих умов – збільшення в суспільстві дітей – сиріт.
    Зростають нові проблеми, що негативно впливають на формування морально здорової, соціально захищеної особистості, зокрема це:
– насильство над дітьми в сім’ї, школі, на вулиці;
– дитяча злочинність пов’язана з грішми;
– сексуальний туризм;
– наркоманія, ранній алкоголізм, токсикоманія;
– залежність від гральних автоматів, комп’ютерна залежність.
Близько 500 тисяч маленьких українців виховуються в інтернатах.
    Тернопільська область, згідно з даними Міністерства сім’ї, молоді та спорту, посідає друге місце в Україні, за кількістю дітей – сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які виховуються у прийомних сім’ях і будинках сімейного типу. В нашій області функціонують дев’ять будинків сімейного типу (85 – прийомних сімей) та ін.
Тому виникла потреба у створенні центрів соціальної реабілітації для дітей з неблагополучних родин, гуртожитки для дітей – сиріт, в яких за офіційною статистикою в Україні проживає біля 100 тисяч дітей, з них лише 30% круглі сироти, решта – сироти при живих батьках.
   В зв’язку з такою неблагополучною атмосферою, яка існує в суспільстві, необхідно підвищувати роль виховних закладів, зокрема, бібліотек для дітей у формуванні особистості дитини на засадах християнської моралі, етики та духовності. Адже це – основа для виховання повноцінного громадянина в майбутньому. Література це той гуманітарний та суспільний продукт, який, безумовно, повинен активно працювати на відродження втрачених людських ідеалів, моральних принципів українців. Дитячі бібліотеки, як одні з найактивніших позашкільних закладів культури, покликані активно працювати у виховному процесі, допомагаючи цим самим державі, школі, батькам і суспільству засобами бібліотечного впливу, книжково – інформаційними ресурсами та володіючи засобами спілкування з дітьми, виховувати гідних українців.
    У проведенні будь – якого заходу у центрі уваги повинна бути дитина її проблеми, світоглядні принципи, переконання. Важливим елементом успіху буде кооперація і співпраця з громадськими організаціями, фондами, соціальними службами та духовенством. Культурно – історичні основи духовності – важлива складова громадянського становлення дітей та підлітків. Адже включає в себе систему національних ідей, поглядів, переконань, ідеалів, цінностей, вироблених людською цивілізацією, нашими пращурами і які є основою:
• світоусвідомлення;
• загальнолюдської свідомості;
• національності;
• духовності.
    На них в найвищій мірі впливають:
• сім’я, родина;
• мова, історія, культура, мистецтво;
• фольклорні традиції та обряди;
• історична пам’ять;
• духовне минуле;
• загальнолюдські гуманістичні цінності та ідеали тощо.
     Важливо весь спектр культурно – просвітницької діяльності бібліотек розглядати як:
– цілеспрямовану систему інформування про події, факти, свята, символіку, історію, видатних постатей, державотворення, діячів науки, освіти, культури, мову з метою розвитку у дітей навичок, вміння, світобачення, долучення їх до народної культури, народного мистецтва, творчості.
    Та, напевне найвищим здобутком морального і духовного формування особистості дитини все ж таки є виховання у неї любові до землі, на якій вона народилася, де народилися їхні батьки, де вона навчається, до рідної материнської мови, до природи, яка її оточує. Важливо навчити дітей з повагою ставитися до героїчних подвигів дідів і батьків, а також співпереживати дорослим, які присвятили своє життя Вітчизні.

     „Дорожити Вітчизною”

    Важливо формувати у свідомості дітей особливе ставлення до книги, яка зберігає і збагачує за допомогою слова образ Вітчизни, її кращих синів і дочок. Звичайно, дітям, які живуть в Україні буде цікава історія її народу. На основі морально – етичних цінностей, духовних надбань, які закладено в художніх творах для дітей формується самосвідомість, відчуття належності до свого народу, держави яка має назву – Україна.
    До розкриття цього напрямку діяльності бібліотекам варто віднести історичний пласт літературних джерел про становлення держави Україна, її незалежності, її героїчної історії. Пропонуємо тут використовувати такі активні форми роботи як:
• ігри – подорожі „З Україною в серці” (українська історична проза);
• вікторини – подорожі „Символи України: державні та народні”;
• конкурси найкращих знавців історії України
„...Любіть Україну, як сонце любіть
Вишневу свою Україну,
Красу її вічно живу і нову,
І мову її солов’їну”
                                               (В. Сосюра)
• літературні подорожі „Культурні і духовні цінності українського народу”;
• цикл літературних читань, культурологічних вечорів, годин: „Нема дивнішої краси, нема святішої святині”;
• поетичні конкурси „Живи Україно, живи для краси”.
    Проведення годин та днів українознавця допоможе дітям розкрити та поглибити знання про Українську державу та сформувати у них активну громадянську позицію. Важливою в напрямку роботи бібліотеки: „Дорожити Вітчизною” є підготовка та проведення тематичних заходів, які присвячені до пам’ятних дат календаря: День незалежності, День Конституції, День Національного прапора, „День захисника Вітчизни”, День героїв, тощо.
    Знайомству дітей з виданнями, які присвячені визначним людям – історичним діячам, народним героям Отчої землі, прославленим співвітчизникам, сприятиме проведення такої форми роботи як: аукціон уривків історичних пісень та літературних творів про народних героїв України, “Слава героям Отчої землі”.
    Така форма роботи є досить поширена в практиці діяльності дитячих бібліотек, адже це – різновид літературно – пізнавальної вікторини. Одним із завдань аукціону: пропонуємо дітям зробити перелік моральних якостей людей, які започаткували характер українців і які збереглися до нашого часу. Ще одним завданням аукціону може стати наступне:
– запропонувати героя дитячої книги, який найбільше сподобався, для спорудження йому пам’ятника. При цьому слід вказати місце, де його найкраще встановити(чому?), скласти словесний портрет пам’ятника, який відображав би кращі риси героя, а також обумовити з якого матеріалу він повинен бути виготовлений.
    Переможцем аукціону „Слава героям Отчої землі” стане учасник, після якого вже не буде бажаючих запропонувати свій варіант відповіді, чи пропозиції. Ефективно працювати в даному напрямку бібліотеці допоможе активне використання книг серій: „Великі українці”, „Особистість і доба” (в-ва „Альтернатива”), „Наші полководці”, „Наша земля”, „Гетьмани”.
    А також героїчний епос:
• думи про героїчні подвиги народних героїв в ім’я Вітчизни;
• героїчні сторінки козацької слави;
• казки – легенди, які пронизані темою добра, патріотизму та багато інших книг.
    Історично – патріотичну та морально – духовну основу для виховання дітей несуть у собі такі книги для дітей як:
• Ю. Мушкетик „Прийдімо, вклонімося”, Р. Іваничук „Вогненні стовпи”, Д. Білий „Козацький оберіг”, Ю. Хорунжий „Вірую”, М. Вінграновський „Северин Наливайко”, К. Мотрич „Ніч після сходу сонця”, В. Малик „Горить свіча”, „Чумацький шлях”, „Черлені щити”, Л. Костенко „Берестечко”. В останньому звучить заклик до кожного українця:
„... Не допускай такої мислі,
Що Бог покаже нам неласку.
Життя людського строки стислі
Немає часу на поразку...”
    Важливо, щоб працюючи з даними літературними джерелами та іншими сучасними художніми творами для дітей у напрямку „Дорожити Вітчизною” постійно у репертуарі заходів були теми:
• „Видатні українці”
• „Героям Вітчизни – слава”
• „Сторінки козацької слави розповідають”
• „Україна: символи державності”
• „Я України син, я – син свого народу” тощо.
    Цікавою формою громадянського виховання серед старшокласників може стати „Школа громадянина”. Вона значно підвищуватиме інтерес дітей до громадянських позицій у суспільстві та ролі особистості у процесі формування демократичних засад свободи. Бажано запрошувати громадських активістів, представників влади, молодих політиків, тощо. Важливими темами для розгляду будуть: „Людина серед людей”, „Моє і наше”, „Дружбою з дитинства вмійте дорожити”, „Громадянські та особисті свободи людини, дитини” та інші.
 
            Школа доброти, людяності, чуйності, християнської етики.

     В. Сухомлинський стверджував, що не може бути моралі без елементарної людяності. Не будуть доступні високі ідеали безсердечній людині, не здатній до таких переживань. Відомий педагог наполягав на тому, що дитинство повинне стати школою доброти, людяності, чуйності. У вихованні дітей важливе місце посідає художня книга, яка впливає на її розум, у значній мірі сприяє формуванню емоцій, почуттів, характеру, моральної позиції. Не дарма, кращі твори літератури для дітей, звернені до моральних почуттів, наповненні добротою, життєлюбством, щирістю, чистотою.
    Організовуючи в бібліотеці заходи, які б переконливо впливали на духовність дитини, моральну мотивацію вчинків і етичні норми поведінки слід в контексті з шкільним курсом „Етика: духовні засади”. Адже, робота в цьому напрямку зосереджує виховання підлітків у сім’ї, позашкільних закладах з опорою на християнські традиції.
   Дуже важливим джерелом морального виховання є сучасна періодика для дітей. Адже проблемні, дискусійні, „оперативні”, злободенні теми якраз і висвітлюються саме тут. А тому бібліотекарям вкрай необхідно, детально працюючи з журнальними та газетними матеріалами постійно поповнювати ними розділ 87.7. „Систематичної картотеки статей” де виділити тему: „Етика (наука про мораль, моральність)”. Тут необхідно постійно виділяти актуальні рубрики, зокрема для прикладу:
• „Криза і діти”;
• „Будуймо храм душі”;
• „Моральні закони християнина”;
• „Конфлікт поколінь чи деградація моралі”;
• „Моральний ідеал: його місце в житті людини”;
• „Джерела людяності: моральний вимір”;
• „Найбільший ворог – байдужість”. та інші.
    Значно підвищують рівень популяризації книг та інших документів з морально – етичної, духовно – християнської етики, наочні форми роботи, в тому числі тематичні виставки: „Моральні закони християнина”, „Дружба – це школа виховання почуттів”, „Джерела людяності: моральний вимір”, „Плекаймо наші душі”, „Про моральні цінності людини”, „Про любов – дар Божий”, „Щоб не довелося пізно плакати, вам дочки і сини”, „Батьки і діти: людські стосунки”, „Обов’язок християнина – любити Батьківщину”, „Формула духовності” та інші.
    Варто звернути увагу на те, що у фондах бібліотек з’являються і краєзнавчі видання, особливо важливі у роботі з зазначеними темами. Це, насамперед книги для учнів молодшого шкільного віку:
• О. Небесної “Ойкумена”;
• В. Паронової „Іспит милосердя”, „Велике серце”;
• М. Баліцької „Калинове диво”;
• Т. Проць „П’ять дарів”, а також інших українських авторів, зокрема: Д. Степовика „Українська християнська абетка”;
• Зірки Мензатюк „Наші церкви”;
• „Християнський буквар” (навчально – пізнавальний посібник);
• „Ангел – хоронитель (молитовник для дитини), (Пояснення святої Літургії та молитви в-ва „Свічадо”).
„Християнський буквар” – це перше в Україні видання такого типу. Мета його – наблизити дітей до зустрічі з Богом. Доступною мовою відкривається учням та дошкільникам диво Божого світу. Зібраний матеріал – допомагає бібліотекарям дати дітям основи релігійного виховання, а також закладені Закони Божі, які дозволяють дітям збагнути зміст земного буття та інших духовних істин. У процесі відродження споконвічних високих моральних якостей у молодого покоління українців, наповнюватиме позитивом сферу суспільного життя наших дітей, адже тоді воно стане здоровим – морально і духовно, а країна багатою і квітучою.
    Скоординувати роботу дитячих книгозбірень у моральному та духовному відродженні допоможе дитяча дискусійна студія; „Жити гідно. Що це означає?” в рамках якої проводитимуться уроки духовності: „Духовність – храм душі людської”, „Світоч любові і милосердя”, „Світло вічних істин”, „Нахили своє серце до Бога”, „Ідеал сучасної людини”, „Добро і зло у нашому житті”. та інші.
    Дітям молодшого шкільного віку бібліотекарі зможуть розповідати про морально – етичні теми у рамках „Клубу вихованих дітей”. Діти зможуть розігрувати сценки з улюблених казок, де Добро перемагає Зло, створювати літературно – музичні композиції „Добро хай виплесне за вінця”. Доцільно запровадити проведення Дня Малюка на тему: „Добро починається з тебе”, „Добро, Зло, Терпимість”, „Ти і твій друг” та інші.
    У проведенні таких заходів необхідно активно використовувати прислів’я, приказки про Добро, Дружбу, інші позитивні моральні якості людей та героїв улюблених казок, повістей, оповідань для дітей.
    Обговорення книг та статей, де розкривається ставлення до матері, бабусі та дівчаток – однокласниць серед учнів 5 – 7 класів пропонуємо в рамках проведення літературної гри „ Чи є між нами лицарі?”.
    Умови та запитання гри „Чи є між нами лицарі?”.
1. Назвати літературні твори, в яких відображено шляхетність у ставленні до матері, бабусі, жінки, дівчини;
2. Яким повинен бути сучасний лицар?
3. Яким героям прочитаних книг можна присвоїти почесне звання „Лицар наших днів”?
4. Що загрожує сім’ї, суспільству, коли в них не стане лицарів?
5. Назви декілька прикладів власної лицарської поведінки?
6. Які почуття та емоції були проявленні при цьому?
    Гру варто доповнити кількома сценками лицарської поведінки хлопчиків по відношенні до дівчаток – однокласниць, що є традиційними у тій чи іншій школі.
    Серед цікавих форм морального виховання є ігрові та дискусійні заходи діалоги: „Етичні тренінги”, „Філософські столи”, „Дні добрих сюрпризів”, „Конверти життєвих ситуацій”. Ви можете скористатись ними, зайшовши на наш web-сайт.
Виховання дітей на християнських традиціях дає усвідомлення єдності з попередніми поколіннями. Адже, найважливіші вимоги суспільного співбуття закріплені законом і порушення їх є завжди аморальним. Десять найважливіших моральних правил загальновизнаних у християнському світі й зафіксовано Біблією, отримали назву „Закону Божого”.
Адже саме через правила етичні сприймаються громадянські права, формуються морально – етичні норми поведінки як дітей так і дорослих.
   Особливе місце в цій тематиці займають релігійні свята. З них традиційно великі свята – Різдво Христове, Стрітення, Благовіщення Пресвятої Богородиці, Пасха, тощо. Роботу бібліотеки з духовною літературою напередодні таких свят слід зосередити на знайомстві дітей з:
– корінням та походженням свята;
– традиціями святкування;
– народними звичаями різних народів під час свята;
– богослужіннями (іконами, свічками, поклонами, введенням святого співу);
– літургією богослужіння під час свята;
– піднесенням дарів тощо.
    Звичайно, що тут не обійтися без запрошення представників церковних громад, священників та інших представників духовенства.
    Великого емоційного та морального змісту необхідно надавати проведенню уроків моральної поведінки за змістом Нового Заповіту „Твори добро на радість людям” та інтелектуально – пізнавальної гри: „Скарби Святого Письма”. Важливо під час проведення таких заходів акцентувати увагу дітей на сердечності, чуйності, шанобливому відношенні до найближчих людей. Шанувати – це означає любити їх, бути вдячними, турбуватися про них, допомагати в усьому. „Шануй батька свого і матір свою...” щоб тобі було добре, щоб продовжилися дні твої на Землі, яку Господь твій дає тобі”. Використовуючи цю Божу заповідь під час проведення в бібліотеці Дня матері чи Дня батька, днів бабусь, ми цим самим навчаємо дітей золотого морального правила. А виконувати його – значить навчати дітей зміцнювати лад у сім’ї і в державі. Адже основні Заповіді Божі – основа нашого життя. Вони сформовані дуже стисло і надають людині повну свободу в діях, визначаючи лише ті межі, які людина не має переступити. Лейтмотивом роботи з духовною літературою стануть слова: „Будуй храм в душі своїй”. Використовуючи духовну літературу необхідно під час проведення в бібліотеках уроків духовності: „З літопису християнства на Україні”, „Нахили своє серце до Бога”, „Світоч любові і милосердя”, „Світло вічних істин”, тощо.
     Особливо важливою у формуванні християнської етики є тема „Чеснотами прикрашайтеся”. Адже, чесноти – позитивні особисті риси людини, що спричиняють до добрих справ. До таких християнських чеснот відносяться:
• віра, надія, любов;
• мудрість, справедливість;
• хоробрість, стриманість.
    Виховання у собі чеснот – найкращий шлях до пізнання Бога. Адже чесноти вказують на те, що по – справжньому людиною є той, хто прагне бути праведним, відданим, відкритим, щиросердним, працьовитим, терплячим. Стати таким – нелегко, але до цього треба прагнути і навчати наших дітей. Адже – чесноти – це основа життя.
Діти можуть взяти участь у практичному показі (на основі літературних героїв, духовних прикладів, особистих вчинків) практично продемонструвати та оцінити людські чесноти, з названих вище. А також назвати шляхи, якими перемагаючи людські слабості, можна досягти удосконалення особистості.
До тематики уроків духовності варто включати, зокрема і такі теми: „Із життя святих”, „З літопису Християнства”, „Святими місцями України”, (Тернопілля), „Церква і культура”.
Для найбільш повного відображення літератури у фондах бібліотек для дітей, варто систематично працювати над поповненням каталогів і картотек. Необхідно у систематичному каталозі виділити розділ 8.6. „Релігієзнавство” з окремими діленнями, зокрема:
    84.4 – містика, 86.7 – Вільнодумство, 86.37 – Християнство, 86.78 – Іслам, 86.375 – Католицизм, 86.32 – Православ’я, 87.7 – Культура поведінки. Етикет, 86.36 – Інші релігії. 86.42 – (Індуїзм, іудаїзм), Окультизм тощо.
У контексті діяльності виховання пріоритетів моральних цінностей та христянських чеснот у поведінці дітей бібліотечним закладам необхідно зосередити увагу у проведенні привентивних заходів протидії втягуванню дітей та підлітків у негативні ситуації. А тому дуже важливо володіти повною та достовірною інформацією, щодо морально – правової обстановки в дитячому середовищі мікрорайону, села, школи в аспектах забезпечення безпечної та правосвідомої поведінки дітей та підлітків.

* * *
    Чимало цікавих методичних розробок з проведення масових заходів для дітей моральної тематики знаходять своє відображення на сторінках періодичних видань. На деякі з них пропонуємо звернути Вашу увагу та використовувати їх у практичній діяльності бібліотеки.

          Література

1. Власюк, Ж. І.
Вистава з елементами лялькового театру „Суд над Несправедливістю [Текст] Ж. І. Власюк // Початкове навчання та виховання. – 2010. – №2 (січень). – С. 24-25.
2. Гарматюк, О. Казкові подвиги справжніх лицарів. [Текст]: [сценарій] / О. Гарматюк, В. Коробко // Початкова освіта. – 2009. – № 3 (січень). – С. 6-8. – (Наша вкладка)/
3. Добро починається з тебе[Текст]: [добірка сценаріїв] // Позакласний час. – 2009. – № 23 – 24. – С. 3 – 14; 41 – 50.
4. Давидчук, І. Молодь проти насильства. [Текст]: година спілкування / І. Давидчук // Шкільний світ. – 2009. – № 16 (квітень). – С. 16 – 17 – (Виховна робота).
5. Диба В. А. Свою Батьківщину любіть [Текст]: [сценарій] В. Диба // Позакласний час. – 2009. – № 19 – 20. – С. 3 – 6.
6. Ільїна Н. Україною я народилася: [сценарій про визначних жінок – українок] // Шкільний світ – 2006. – № 25 – 28 (липень). – С. 92 – 96.
7. Коптєва Н. М. Навчи мене, Ангеле, добро творити! [Текст]: [сценарій] / Н. Коптєва // Позакласний час. – 2010. – № 3. – С. 9 – 11; 12 – 14.
8. Кримчук, Т. Дорогою добра [Текст]: [сценарій] / Т. Кримчук // Журавлик. – 2010. – 2010 – № 3. – С. 4 – 5.
9. Москалець Т. П. Будуйте храм в душі своїй [Текст]: [сценарій] / Т. Москалець. // Позакласний час. – 2009. – № 19 – 20. – С. 67 – 78; 72 – 81.
10. Михайленко, Л. В. Величальна матері [Текст]: родинне свято / Л. В. Михайленко // БВДС. – 2010. – № 7 (липень). – С. 97 – 101.
11. Прокопенко, Л. Наука і моральність [Текст]: [урок – конференція] / Л. Прокопенко // Виховні години для сучасних дітей. – К., 2008. – С. 25 – 35. – (Хімія. – 2008 – № 10).
12. Ружанська, Т. В. Жити гідно – що це значить? [Текст]: [Бесіда] / Т. Ружанська // Шкільна бібліотека. – 2009. – № 5. – С. 92 – 93.
13. Скарби мудрості – нащадкам [Текст]: [сценарій до Дня людей похилого віку] // Позакласний час. – 2009. – № 19 – 20. – С. 120 – 121.
14. Шамрай, Л. Є. Ввічливість – насамперед мистецтво людського спілкування [Текст]: [бесіда] / Л. Є. Шамрай // Шкільна бібліотека. – 2008. – № 11. – С. 89 – 90.
15. Черниш, І. В. Хрестоматія моральних цінностей людства [Текст]: [виховний захід] / І. В. Черниш // Позакласний час. – 2009. – № 9 – 10. – С. 26 – 28.

 



odb.te.ua