Скарбничка методиста / Сценарії бібліотечних заходів / Збірка сценаріїв по національно-патріотичному вихованню / "Лист пораненому солдату" (інтегрований урок світової літератури й образотворчого мистецтва у 5 класі)

Вітаємо вас на нашому сайті!
 Онуфрійчук, І. А. Лист пораненому солдату: інтегров. урок світов. л-ри й образотв. мистецтва у 5 кл. / І. А. Онуфрійчук, Н. Ю. Гуляєв-Смагло // Всесв. л-ра та культура в навч. закл. України. - 2015. - №11. - С.23-24.
 
Мета (образотворче мистецтво): ознайомити п'ятикласників з терміном «листівка» та історією виникнення листівок, навчати створювати власно­руч паперові листівки; розвивати уяву, фантазію, художній смак і творчі здібності школярів;

(світова література): навчати писати лист герою, із яким особисто не знайомий, послідовно висловлювати свої думки на папері; розвивати зв'язне мовлення школярів, уміння користуватися тлумачним словником, виразно читати вірші; вихо­вувати ввічливість, толерантність, співчуття і почут­тя патріотизму та духовності, сприяти формуванню навичків культурної поведінки у дітей, розвивати інтерес до історії українського народу та подій сьо­годення.

Тип уроку: формування й удосконалення знань, умінь та навичок.

Обладнання: зразки листів, карта України, Державний Герб, Прапор України, музичний центр, папір, ножиці, олівці, гумка, графічні матеріали.

Міжпредметні зв’язки: українська мова і література, історія, природознавство, музичне мистецтво.

Випереджальне індивідуальне домашнє завдання: підготувати повідомлення «АТО. Війна на Сході України», «Лист. Композиція листа» та вираз­не читання віршів.

Хід уроку
І. Організаційний момент

II. З’ясування емоційної готовності до уроку (Із динаміків шкільного радіо лунає Гімн України Діти, як завжди, стоять струнко.)

III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

Вчитель світової літератури.
Розпочався ранок звично,
Світить сонечко у клас,
І від посмішок аж сяють
Всі обличчя тут у нас.
Ось так безтурботно щодня зустрічаємо новий день. Над головою — мирне небо, поряд мама й тато, шкільні веселі будні. І всі ми живемо в одній державі - Україні, яка є для нас єдиною.

Вчитель образотворчого мистецтва. Україна - 
це рідний батьківський край, і ми несемо в собі його культуру, звичаї, традиції, його пісні та вірші, милуємося рідними серцю краєвидами.

Вчитель світової літератури. Гляньмо на карту України - це карта нашої Батьківщини. Усім нам знайомі й символи України - Герб, жовто-синій Прапор і Гімн, який щоранку лунає із динаміків шкільного радіо, нагадуючи кожному з нас про те, що ми — українці.

Вчитель образотворчого мистецтва. Україна - це наша домівка, школа, друзі, синє небо, ясні зорі, сонце - все те, що рідне і близьке. Тож хіба можна не любити Вкраїну?

Учениця читає вірш О. Лупія «Як ти любиш Україну»

Вчитель світової літератури. Україна - найдо­рожче, найрідніше, найкраще місце на планеті для кожного з нас.
Україна - це земля, на якій ми народилися, живемо. Це Батьківщина ваших батьків, дідів, праді­дів. Вони навчають вас любити рідне слово, прищеплюють любов до книги.
Багато художніх творів було прочитано нами у п’ятому класі. У кожного з вас — свій улюблений літературний герой. На уроці української літератури писали їм листи. А сьогодні ми будемо писати листа воїну-герою реальній людині, що є охоронцем спокійного життя в Україні.
Донедавна всі думали, що мирне небо — це назавжди. Тому війна на Сході нашої країни стала для українського народу несподіваним та важким випробуванням. А що вам відомо про збройний кон­флікт, що відбувається на території України?

Повідомлення учнів «АТО. Війна на Сході України»

Вчитель світової літератури. Війна — це завжди криваві вбивства. А вбивство — то великий гріх. Проте стати на захист своєї країни, народу родини від агресора, що несе зло, - святий обов’язок кожного громадянина. Так робили наші славні предки-козаки, так мусимо робити і ми, їхні нащадки.

Вчитель образотворчого мистецтва. Люди нарешті зрозуміли, що поодинці вони — краплинки, а разом — океан, велика сила. Українська нація виросла, стала дорослою. Тому в АТО воює цвіт нації, найкращі її сини, щирі патріоти. І кожен справ­жній українець робить все, що в його силах, аби прискорити перемогу. Хто уміє воювати — воює, хто може допомагати грошима або спорядженням — збирає та передає для бійців усе необхідне. Через декілька днів активісти від громади нашого села, відвезуть у Вінницький військовий госпіталь допо­могу. РІЧ у тім, що в місті у Військово-медичному центрі, що по вулиці Свердлова, знаходяться пора­нені бійці, що прибули із зони АТО. А чим же ви, п’ятикласники, можете допомогти пораненим сол­датам?
(Відповіді дітей).

Вчитель світової літератури. На наш погляд, найліпшою допомогою учнів може стати моральна підтримка, теплі слова вдячності. Тому сьогодні на
уроці ми писатимемо листи пораненим солдатам із найкращими побажаннями швидше одужувати.
  • А чи вмієте ви писати листи? Підписувати кон­верт?
  • Скільки осіб щонайменше можуть брати участь у листуванні? (Адресат і адресант.)
Словникова робота.
Адресат — той, кому призначено лист.
Адресант — той, хто надсилає лист.
  • Які типи листів ви знаєте? (Особисті (приватні), службові (офіційні), поздоровчі.)
Повідомлення учнів «Лист. Композиція листа».

Лист — це особливий вид творчості. Уміння написати листа означає визначити його зміст, композицію, вибрати потрібні слова і словосполу­чення, правильно написати адресу на конверті.

Композиція листа
Листи здебільшого складаються з таких частин:
  • початок: звертання до того, кому адресовано лист (козаче, український солдате, брате);
  • основна частина: зміст листа;
  • кінцівка: слова ввічливого типу (з повагою, на цьому закінчую, до скорої зустрічі); підпис, дата.
Написання листа на чернетці.

Вчитель світової літератури. Хоча ви й не знайомі особисто із пораненим солдатом, якому маємо змогу написати коротенького листа, проте ця війна згуртувала українців настільки, що кожного бійця ми сприймаємо як члена великої української родини.
Розпочнемо із звертання.
  • Пригадаймо, що таке звертання?
  • Як будемо звертатися до незнайомої людини? (Любий солдате, герою країни, брате, смі­ливий воїне тощо)
А щоб хворий солдат зовсім не занепав духом, вам потрібно його підбадьорити. Це і буде основна частина. Потім напишете кінцівку, використовуючи слова ввічливості: на все добре, до побачення. Закінчувати вірш доречно побажанням.
Внизу ліворуч — дата, а праворуч — ім’я або власний розбірливий підпис.

Вчитель образотворчого мистецтва. А щоб солдату було ще приємніше, сьогодні на уроці ми напишемо листа на листівці оформленій власноруч.
Знайте, діти, що папір, а також перші вітальні листівки з'явилися в Китаї дві тисячі років тому. Традиційно такі картки були червоного кольору (символ удачі та радості). Згодом почали викори­стовувати білі - символ чистоти та золота.
Перші різдвяні листівки з’явилися в Англії 300 років тому. Потім мода на них поширилася в Шотландії, Франції, США.
Перші українські листівки виготовляли у Львові. Спочатку їх кількість була невеликою, бо кожну художники малювали власноруч. Згодом стали дру­кувати. Ми створимо власну листівку у патріотично­му й українському стилі, але без військових атрибу­тів — зброї, техніки. Бо поранені солдати, які отримають ваші листи, — це перш за все люди, які прагнуть мирного життя.
Поетапне виготовлення листівки дітьми під керівництвом учителя образотворчого мистецтва. (А в цей час учитель літератури коректно реда­гує дитячі листи, виправляє помилки.)
                                                                                                                   

(Тихо звучить повільна класична музика.)

Вчитель світової літератури. А тепер, діти, слід переписати текст листа із чернетки на листівку. А щоб листівка надійшла за адресою, необхідно під­писати конверт.

Словникова робота.
  • Що таке адреса? (Адреса — позначення місця проживання особи чи місцезнаходження установи.)
  • Після того, як напишете адресу, обов’язково маєте написати індекс. Що таке індекс? (Індекс — це цифрове позначення кожного населеного пункту).
Підпис конверта за зразком.

IV. Підсумок уроку
Тепер лист можна опустити в поштову скриньку. Але ми листи віддаємо керівнику волонтерського руху - протоієрею Української Православної Церкви Київського Патріархату Станіславу Березі, священику релігійної громади нашого села Рахни-Лісові.

V. Коментоване оцінювання

VI. Домашнє завдання
Написати листа воїну АТО на фронт чи літера­турному герою улюбленої книги.



Скачати документ