Вітаємо вас на нашому сайті!


 

«Навчи своє серце добру!» (робота з дітьми-інвалідами, соціально-незахищеними дітьми): метод. поради бібліотекарям) / Обл. б-ка для дітей; уклад. Л. Томків.– Тернопіль, 2008.– 13 с.
У даному виданні бібліотекарі знайдуть рекомендації та розробки окремих заходів для роботи з дітьми-інвалідами та іншими соціально-незахищеними категоріями дітей а також їхніми батьками.

Відповідальна за випуск: Н. Новіцька – директор ТОБД

Комп’ютерний набір: М. Й. Наконечна

Шановні колеги!
 
В методичних порадах обласної бібліотеки для дітей «Навчи своє серце добру!» Ви зможете знайти основні аспекти соціокультурної роботи з дітьми-інвалідами, сиротами та іншими соціально-незахищеними дітьми в умовах бібліотечного обслуговування. А також познайомитись з цільовою комплексною програмою Тернопільської ОБД «Творімо милосердя разом», яку ми рекомендуємо для впровадження в практику роботи.
Особлива турбота – дітям-інвалідам! Кожна дитина-інвалід має право на особливий догляд, освіту та підготовку для повноцінного, гідного життя в умовах, які забезпечують їй максимальну самостійність та соціальну інтеграцію.
 

(Статті 23; 25 Конвенції ООН про права дитини)

Соціокультурна діяльність дитячих бібліотек набуває особливої актуальності в сучасному суспільстві. Дещо змінюються погляди бібліотекарів на проблему соціальних пріоритетів та можливостей. Адже, вони розглядаються через призму особливої уваги громадськості, державних та благодійних фондів, товариств, церкви до так званих соціально-незахищених груп дітей – потенційних користувачів дитячих книгозбірень нашої області.
Серед них: діти-інваліди, діти, з малозабезпечених, багатодітних сімей, шкіл-інтернатів та ті, що виховуються у будинках сімейного типу. Вкрай необхідно мати чітку картину про так-званих соціально-незахищених дітей та передбачити їх систематичне відвідування так і запрошення на проведення комплексу культурно-виховних та дозвіллєвих заходів, передбачивши заходи в планах роботи кожної дитячої бібліотеки.
Необхідно активізувати свою участь в цьому процесі, ініційованому державними органами влади. А це потребує внесення певних змін у основні напрями діяльності кожної дитячої бібліотеки сьогодні та на перспективу.
Пропонуємо весь комплекс заходів передбачити у створенні цільової комплексної програми на зразок «Творімо милосердя разом», за якою працює Тернопільська ОБД та інші заходи аналогічного напрямку та тематики. Адже, книга і читання в освіті, вихованні і дозвіллі дітей з обмеженими можливостями відіграють особливо важливу роль – допомагають скоріше адаптуватись в суспільстві, сприяють розвитку творчих можливостей особистості. Категорія ж дітей, про які йдеться у нашому матеріалі, потребує особливої уваги, специфічних форм та методів співпраці та партнерства з родинами, сім’ями, опікунами, вихователями.
Дуже важливим є те, що соціокультурна діяльність бібліотек з цією категорією дітей, в значній мірі, зможе впливати на позитивну репутацію та імідж серед населення і забезпечення їхньої ролі як соціального партнера. А це в свою чергу передбачає взаємодію та партнерство з центрами реабілітації дітей-інвалідів, з фондами, товариствами інвалідів, громадськими організаціями, товариствами Червоного Хреста лікувально-оздоровчими закладами, школами-інтернатами для дітей з фізичними вадами, що є на території району, міста, села.
З метою забезпечення роботи з такими дітьми є необхідність у створенні інформаційної бази даних на теми: «Життя і проблеми дітей-інвалідів (сиріт), соціально-незахищених дітей та з обмеженими фізичними можливостями». А також виділити у СКС рубрику: «Діти з обмеженими фізичними можливостями», «Діти в Україні: права і гарантії», «Закони України на захист дітей-інвалідів та сиріт».
До актуальних напрямків роботи дитячої бібліотеки з дітьми-інвалідами слід віднести створення «домашнього абонементу». До обслуговування через нього дітей з фізичними вадами, малоспроможних дітей слід залучати актив бібліотеки, дітей з організації «Пласт», волонтерів. Через них систематично доставляти при потребі книги дітям-інвалідам та повертати в бібліотеку.
Дуже важливо, щоб кожна дитяча бібліотека знайшла і долучилася до такої необхідної благодійно-просвітницької та культурно-освітньої діяльності серед цієї категорії дітей. Адже, для зраненого болем, самотністю дитячого серця не менше ніж ліки важливе слово, спілкування, книжка, доброта людського серця та милосердя.
Серед великого розмаїття масових заходів, необхідно передбачити заходи та акції милосердя до Великодних свят: «Великодні забави», «Світлий празник Великодний», «Радійте всі, дорослі й діти – Христос Воскрес!», «Світле Христове Воскресіння»:
- до Дня Святого Миколая передбачити свято-конкурс «Розкажу Миколаю про що я читаю»,
- до Різдва і Нового Року: свята: «Новий рік з веселими Бабусями-Ягусями», лялькові вистави: «Бережіть ялинку!», «Снігуронько! Прийди!» (новорічне свято за мотивами народних казок», казкові мандри: новорічна «Рукавичка», «Колобок», «Пригоди Буратіно та його друзів» (новорічна вистава-фантазія).
Проводити літні читання «Влітку книжка не відпочиває», фотокнкурси «Мій край – чудовий в різні пори року» та інші тематично-дозвіллєві та культурно-освітні заходи, години спілкування, діалоги «Я не одинокий в цьому світі», «Я і мій друг – взаєморозуміння та підтримка», а також години-бесіди бібліотекаря «Повір у себе», конкурси фотолюбителів «Творімо милосердя разом», «Ці незвичайні кумедні тварини», «Мій вусатий і мурчатий менший брат» та інші.
В бібліотеках для дітей є великі резерви у цій роботі з використанням Золотого фонду дитячої літератури. В підборі книг необхідно враховувати, насамперед, психіку хворої дитини, її ранимість, більше пропонувати веселі книги – подорожі, приказки, загадки, веселинки, твори вітчизняних та зарубіжних авторів, які не тільки захоплюють уяву дітей, але і навчають їх. Зокрема, це твори В. Нестайка, М. Пришвіна, В. Сладкова,
А. Ліндгрен, Ж. Верна, М. Твена, Д. Лондона, П. Бажова, А. Барто, С. Баруздіна, О. Блажкевич, Р. Завадовича, Є. Велтісова, О. Вишні, О. Іваненко, Б. Заходера, О. Донченка та багато інших.
Важливим напрямком у роботі дитячих бібліотек з дітьми-інвалідами, сиротами, малозабезпечених сімей є казкотерапія. Вона передбачає створення читачами бібліотеки інсценівок казок та виходи і виїзди з ними в лікувальні заклади, школи-інтернати, оздоровчо-реабілітаційні та інші заклади.
Пропонуємо практикувати ігри-подорожі: «По казковій країні», «По слідах казкових героїв», адже вони допоможуть дітям-учасникам та слухачам зняти стресові враження, апатію, набути впевненості у особистій значимості, розвеселити їх та захопитися казковими пригодами.
Важливого значення набуває також практика проведення «екотерапії» - читання творів природничого змісту (В. Біанкі, М. Сладкова, М. Пришвіна, С. Баруздіна, Д. Мамина-Сибіряка) та ін. Як доповнення до проведених заходів та читання книг стане – оформлення та спільне поповнення з дітьми-інвалідами картотеки-іграшки «Тварини-герої книг», «Собака – твій друг», «Моя дружба з кішкою».
Ігрова поезія також відіграє важливу роль у проведенні заходів «ігротерапії» та уроків «радісного читання». Адже ігрова поезія допоможе зняти нервову напругу, стрес, сприяє виходу негативних емоцій, допоможе перебороти образи і страхи.
Адаптаційна соціокультурна програма бібліотеки для дітей-інвалідів, сиріт, слабоспроможних дітей включає в себе також самостійну художню, мистецьку, письмову творчість.
Адже, вона допомагає дитині самовиразитись, звільнитися від самотності, комплексів. Це можуть бути власне написані: казки, оповідання, вірші, зроблені макраме, вишивки, вироби з пластиліну, малюнки, виготовлення ляльок та ін. Бібліотека для дітей може організовувати виставки-перегляди творчих доробок читачів-дітей у стінах книгозбірні. А також поширювати інформацію про такі виставки, вернісажі у ЗМІ.
Для бібліотек доцільною буде участь в організації заходів до Всесвітнього Дня інвалідів, а також проведенням для них:
- Свята книги та іграшки в бібліотеці «Спіши добро робити вчасно!»;
А також в співпраці з товариством Червоного Хреста передбачити влаштування зустрічей соціально незахищених дітей з вихованцями музичних шкіл, творчими пісенними колективами, обдарованими ровесниками та знайомство з їхньою творчістю.
Ефективною буде організація у дитячих книгозбірнях виставок-вернісажів, презентацій творів дітей-інвалідів та малоспроможних дітей «Чарівний світ вишивки», «Веселкові барви творчості», фотовернісажі «Рідний край очима фотооб’єктиву», «Обдаровані пальчики».
До участі у таких благодійних заходах необхідно залучати дітей – користувачів бібліотеки та виховувати в їх серцях добро і милосердя, співчуття. Адже, вони зможуть долучитися до виготовлення листівок-вітань, саморобок, іграшок. З подальшою передачею їх дітям-інвалідам, дітям-сиротам.
Виставки «Творіть в житті добро», «Серце, зігріте любов’ю», можуть стати традиційними, щорічними і завжди мати успіх. Адже, інколи не віриться, що речі, які репрезентують на таких виставках, зроблені дітьми з обмеженими фізичними можливостями. Бажано, щоб дитячі бібліотеки передбачали щорічну благодійну акцію «Не скупіться на добро», яка б присвячувалась Всесвітньому дню інвалідів.
Серед ефективних методів роботи з дітьми-інвалідами, сиротами, дітьми з іншими фізичними вадами, слід задіяти більш активне використання новітніх інформаційних технологій. З їх використанням розробивши:
- серію уроків-мандрівок; «Перлини первозданної природи», «Квіти-легенди краю», «Калейдоскоп Європейських кордонів», краєзнавчі екскурсії «Тернопілля – земля любові нашої».
Започаткувати віртуально-розважальні:
- Дні періодики « У калейдоскопі яскравих сторінок».
Бібліотеки, підтримуючи віру соціально-незахищених дітей у добро, допомагають їм долати труднощі, самостверджуючись у житті. Адже, відомо, що даруючи іншим радість спілкування та підтримки, цим самим ми допомагаємо не лише їм, а й собі.
Влітку, соціально-незахищені діти також не повинні залишатися поза увагою працівників бібліотеки.
У таборах відпочинку та оздоровлення для дітей-сиріт, реабілітаційно-оздоровчих закладах для дітей-інвалідів та малоспроможних дітей, необхідно проводити змістовне дозвілля. Зокрема, ця робота зосереджується у реалізації циклу літніх програм: «Ми пізнаємо світ», до яких ввійдуть такі заходи: літературні вікторини «Загадкові явища природи», «Сусіди по планеті», загадки-жарти «У гостях у феї Флори», «Барвистий віночок літа» (на кращий вірш, загадку), екологічна гра «Подорож Екоколобка», години милування природою «Вернісаж літніх барв» та ін. А також проведення годин спілкування з природою «Слідами Робінзона», «Світ тварин навколо нас», «Дивовижні мешканці землі», «Рекорди природи» та багато інших тематичних заходів.
Ми радимо проводити заходи у формі бесіди, гри, вікторини з врученням призів та організацією солодкого столу для дітей-сиріт, інших соціально-незахищених дітей.
Певної духовної та моральної підтримки з боку бібліотечних працівників потребують також батьки дітей-інвалідів.
Доречною була б організована виставка, або огляди літератури: «Батьківська бібліотека», «Діти в сім’ї» та ін., огляди періодики «Періодика – на всі смаки", «Охорона материнства та дитинства в Україні». Біля них необхідно коментувати та роз’яснювати батькам про внесення змін до Законів України:
- «Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам»: (Закон України, 4 березня 2004 р.);
- Про підвищення рівня пенсійного забезпечення осіб із числа дітей-сиріт (2006 р.);
- Положення про соціально-реабілітаційний центр – дитяче містечко. (27 грудня 2005 р.) і т. інше.
У роботі з дітьми-інвалідами та іншими категоріями соціально-незахищених дітей корисним стане бібліографічний покажчик «Права дитини», який охоплює матеріали з питань правового захисту дітей за 2003-2006 рр. Обласна бібліотека для дітей забезпечила цим виданням всі дитячі бібліотеки області.
Отже, соціально культурна діяльність бібліотеки в значній мірі впливає на позитивну репутацію дитячої книгозбірні та забезпеченні її ролі соціального партнера, яка передбачає взаємодію з іншими громадськими організаціями, фондами, товариствами Червоного Хреста, реабілітаційно-оздоровчими, лікувальними закладами, що знаходяться на території кожного району Тернопільщини.
Ця робота, звичайно, додасть дитячій книгозбірні справжніх прихильників, друзів, шанувальників серед батьків, вчителів, вихователів, а також допоможе створити доброзичливі відносини з владою на місцях. Адже, благодійність, співчуття, милосердя є ознакою духовної культури нації.
 
Скачати документ тут