Скарбничка методиста / Поради шкільному бібліотекарю / Консультації фахівця / Яким чином регулюється питання встановлення педагогічного навантаження бібліотекарям, які не мають педагогічної освіти, у різних типах навчальних закл

Вітаємо вас на нашому сайті!
Яким чином регулюється питання встановлення педагогічного навантаження бібліотекарям, які не мають педагогічної освіти, у різних типах навчальних закладів?

Відповідь.
Ст. 54 Закону України «Про освіту» поряд з іншими вимогами щодо права на зайняття педагогічної посади встановлено, що педагогічною діяльністю можуть займатися особи, які мають відповідну освіту та професійно-практичну підготовку. Тож з редакції базового закону не витікає, що для виконання педагогічної роботи необхідно обов'язково мати педагогічну освіту.
Однак, норми законів, які регулюють засади освітньої діяльності у конкретних типах навчальних закладів, конкретизують вимоги щодо напряму освітньої підготовки претендента на педагогічну посаду.
Зокрема, ст. 24 Закону України «Про загальну середню освіту» передбачено, що педагогічним працівником повинна бути особа, яка має відповідну педагогічну освіту. Однак вимога щодо обов'язковості відповідної педагогічної освіти для педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів поширюється на осіб, які призначаються на посади педагогічних працівників з дня опублікування закону «Про загальну середню освіту», тобто з 8 липня 1999 року (закон опубліковано в газеті «Урядовий кур'єр» № 125-126)
Ст. 21. Закону України «Про позашкільну освіту» визначено, що педагогічним працівником позашкільного навчального закладу повинна бути особа, яка має вищу педагогічну або іншу фахову освіту, а також народ ний умілець з високими моральними якостями за умови забезпечення належної результативності навчально-виховного процесу. Ця вимога поширюється на осіб, які призначаються на посади педагогічних працівників у позашкільні навчальні заклади з дня опублікування закону «Про позашкільну освіту», тобто з 9 серпня 2000 року (закон опубліковано в газеті «Урядовий кур'єр» № 144).
Відповідно до ст.. 45 Закону України «Про професійно-технічну освіту» педагогічною діяльністю у професійно-технічних навчальних закладах та установах професійно-технічної освіти можуть займатися особи, які мають відповідну професійну освіту та професійно-технічну підготовку.
Ст. 48 Закону України «Про вищу освіту» встановлено, що посади педагогічних і науково-педагогічних працівників можуть обіймати особи з повною вищою освітою, які пройшли спеціальну педагогічну підготовку.
Згідно і п.4.8. Положення про бібліотеку загальноосвітнього навчального закладу Міністерства освіти України від 14.05.99 № 139, бібліотечному працівникові школи дозволяється виконання педагогічного навантаження, зокрема викладання окремих предметів, ведення гуртків і факультетів за наявності необхідної освіти.
Враховуючи ці вимоги чинного законодавства, бібліотекар загальноосвітнього навчального закладу, який не має педагогічної освіти, прийнятий на роботу після введення в дію закону «Про загальну середню освіту», не може вести навчальне навантаження за посадою вчителя.
Стосовно педагогічного навантаження бібліотечних працівників позашкільних навчаль¬них закладів, які не мають педагогічної освіти, то їм може бути доручено виконання педагогічного навантаження за посадою керівника гуртка, студії, секції, якщо напрям цих форм гурткової роботи відповідатиме отриманій освіті, або ж народному умільцеві. Бібліотекареві з бібліотечною освітою, прийнятому на роботу в позашкільний навчальний заклад до 20.08.2000 р. ( до введення в дію закону «Про позашкільну освіту»), за наявності відповідних умов може бути продовжено дозвіл вести навчальне навантаження, обсяг якого встановлюється при тарифікації.
За цих же умов може вести педагогічне навантаження такий бібліотекар у загальноосвітніх навчальних закладах за посадою керівника гуртка, студії, секції.
Реалізація свого права на виконання педагогічної роботи бібліотекарем професійно-технічного навчального закладу або вищого навчального закладу 1-11 рівнів акредитації, який має бібліотечну освіту, можлива за умови відповідності цієї освіти напряму підготовки робітників та фахівців.
Визначення відповідності педагогічного працівника займаній посаді, рівня його кваліфікації здійснюється за наслідками атестації, яка проводиться на підставі Типового положення про атестацію педагогічних працівників України, затвердженого наказом Міністерства освіти України від 20.08.93 р. № 310.
Право розподілу педагогічного навантаження у загальноосвітніх, професійно-технічних, та вищих навчальних закладах 1-11 рівнів акредитації між вчителями, вихователями, викладачами та іншими працівниками надано керівникам цих закладів, які здійснюють його за погодженням з профспілковим комітетом.